lördag 3 oktober 2009

Avskjutning

Under den gångna sommaren har den Uppländska stammen av Butter Stavgångare ökat avsevärt. Intresseföreningen för ett Fridsamt Promenerande antar att det är extra gynnsamma förhållanden såsom den ökade tillgången på glass och vin som fört med sig denna explosionsartade ökning.
Stavgångarna rör sig mer och mer utanför sina naturliga habitat och riskerar att påträffas både på stigar och fält något som fått Håbos flanörer och hundägare att oroas.
"Senast imorse stötte vi på en vilt grymtande hanne i praktfull röd dräkt som hotfullt kom stavandes emot mig och mina hundar" berättar en sheltieägare från Håbo. Hundägaen tvingades fly ut på den nyplöjda åkern medan hennes hundar agerade mycket nervöst.
"Eventuellt kan det bli frågan om skyddsjakt där varje region tilldelas ett visst antal stavgångare att nedlägga" säger Vidar Fält, Intresserföreningens talesman. "En flyttning av stavgångarna är alltid riskabel och de letar sig ofta tillbaka till sina gamla revir. De kan även orsaka stor skada och till och med anfalla personer som försöker mota bort dem. En vuxen stavgångare har oerhört vassa och långa stavar som de kan använda som vapen mot vanligt folk" varnar Fält. Hur många individer som tilldelas Håbos stavgångsjägare kan vi för närvande inte säga men förhoppningen är att Håbos hundägare skall få vandra i frid framöver.

....drömmar drömmar......

4 kommentarer:

Malde sa...

Vilken himla tur att jag aldrig skulle stavgånga i Håbo ;-)

Maria sa...

Denna information är livsviktig att sprida till allmänheten! Texten är nu kopierad och finns även att läsa i min dagbok.

Unknown sa...

Men om man förklär sig till stavgångare och infiltrerar dem kan man lägga krokben med stavarna har jag hört. :)

Unknown sa...

Men jag måste bara skriva en kommentar till för att få använda "grialac", det var ett fint ord för verifiering.