måndag 29 december 2008

Barbent nattvandring

Brrrrrrr!

Temperaturen har sjunkit till -10 och hela världen är förödande vacker, täckt av en förstärkt rimfrost som heter duga. När Sabina påkallade min uppmärksamhet var klockan bara halv tre. Lydig matte som jag är hasade jag mig upp ur sängen och gick på en trädgårdspromenad. Medan nödig Sabina uträttade det hon skulle i de frusna rabatterna tittade jag i andlös beundran på stjärnhimlen. Så vackert! Det är synd att hela världen är så nedsmutsad med ljus att man inte längre ser "vintergatan"! Undrar om jag är den enda som jublar varje gång vi får strömavbrott?!

Sist satt jag på toa och blev en smula förvånad när världen slocknade runt ikring mig. Jag trevade efter pappret och hasade mig ut för att se om det bara var lokalt på den schröderska bekvämlighetsinrättningen ljuset slocknat men fann att världen var lika mörk därute - sen svor jag över att det var mulet och över att jag inte hunnit värma tevatten!

För att återgå till mina nattliga trädgårdsbesök så tittade jag även förtrollad på alla grenar som var täckta av glimmande rimfrost. Funderade nästan på att hämta kamera och stativ men mina bara ben påminde mig om att det faktiskt fanns ett pris att betala för skönheten. Det var kallt! Ruggigt kallt! Barbent i -10 är ingen större hit! Så jag tog mina stela ben och den synnerligen pigga och nöjda vovven med mig in för att krypa ner i sängen igen. Där fann jag att fler än jag haft samma plan. Sängen var fylld till bredden av bepälsade fyrbeningar som njöt i fulla drag av värmen! Trött och med gracen hos en balettdansör i en överfylld porslinsaffär gled jag ner mellan hundar och katter. Jag fick förvisso ligga i en synnerligen egendomlig ställning för att få plats men somnade i alla fall, varm och omgiven av fyrfota värme och kärlek!

Inga kommentarer: