onsdag 31 december 2008

Till OS!!

jag har kommit på en ny olympisk gren: Hundpromenadsfotografering. Tag ett knippe hundar i ena nypan, en kamera i andra nypan och gå ut för att fotografera.
Svårigheterna och grenarna kan variera allt från promenad med en till åren kommen trotjänare och en s.k. "point-and-shoot"-kamera där motivet är en panoramavy över ett ljust, öppet landskap till den svåraste grenen där den tävlande har 5 unga vovvar modell större, tung systemkamera med macroglugg (med manuell inställning naturligtvis!) och ett motiv som t.ex grässtrå i svag belysning och byig vind - vill man ytterligare försvåra kan man ha ovan nämnda övning med den adderade svårigheten att det dessutom möta ett knippe ystra, lösspringande terriers!

Det var under en morgonövning med de tre sheltiedamerna och en lättare systemkamera som jag kom på denna geniala idé. Tänk att kombinera både hund och foto i en gren! Det var när jag stod där och kopplen hade snott sig runt benen samtidigt som jag försökte komponera och fokusera en bild av en kardborre som konceptet föddes. Flickorna drog åt var sitt håll, jag höll på att sätta mig pladask på gumpen, fingrarna var stelfrusna och jag tvingades inse att skulle det bli någonting alls så var inställningen "programautomatik" av nöden. Av nöden var dessutom att raska sig på så att man dels inte förfrös och dels inte snärjde in sig själv och hundar så till den milda grad att räddningstjänsten behövde tillkallas!

Mitt i allting såg jag ett vågigt, krusigt hårsstrå rakt över bilden i sökaren. "Vad ända in i alla glödheta &%#¤/##/&!!!" Sheltiehår i bilden! Hur mycket jag än kikade så syntes inget när jag tittade närmare på lins eller sökare, glasögonen immade igen, fingrarna blev allt stelare och hundarna alltmer otåliga men något hårsstrå syntes inte! Jag fick gå hem och be Janne undersöka var hårstrået befann sig men han hittade det inte heller.... klart är dock att kameran måste nog in på rengöring..... även om själva strået faktiskt inte syntes på bild...!
Men det där med OS alltså......hmmm....... har någon några flera idéer??? Det gäller att börja hårdträningen redan nu!

Inga kommentarer: