torsdag 8 januari 2009

Modelejon

Med stela fingrar och rinnande näsa öppnar man brevlådelocket och kikar ner i brevlådan. Däruti ligger någonting av rent bibliska proportioner.... eller åtminstone något stort som en mindre telefonkatalog. Jag stålsätter mig och uppbringar mina sista krafter för att lyfta luntan och kikar förvånat på en baraxlad dam som ler förförsikt mot mig. Damen är skrudad i tunn bomullstop och jag fryser om möjligt ännu mer.
Det är kanske inte ett omslag som får mig att tjoa av glädje och rusa in för att lätta på plånboken i vilda shoppingorgier. Väl inne i stugvärmen visar en noggrannare titt på innehållet att även här går den lede frestaren på pumpen. Sida upp och sida ner med de ruggigaste kreationer. Volanger, tunna och urringade toppar eller tajta t-shirts, skor med hiskeliga klackar som både är så anskrämliga och höga att man känner viss svindel bara av att bekika spektaklen i katalogen.

Men... om man nu kikar riktigt noga och hittar något då?

RÄDS ICKE i klentrogna! Frälsningen är nära! Den lede frestaren har bitit sig i tummen igen! OM nu någonting skulle se "normalt ut" så kan man slå sig i backen på att mönstren och kulörerna är så anskrämliga att det går att skrämma barn och djur med dem.

Helt klart är att jag inte är modemedveten..... Jag stirrar med förundran på kreationerna.... Vissa gånger ser jag något som ser nästan normalt ut - sen tänker jag till - hur skulle detta se ut på en en och en halvmeter kort och korpulent kvinna med obstinat uppsyn? Efter att ha rullat runt på golvet ett tag i skrattparoxysmer borstar jag av sina slitna kläder, kippar efter andan och fortsätter att botanisera bland sidorna. Till och med sidan som annonserar om "Plus Collection" använder sig av modeller som ser slanka ut. På 60-talet hade de nog varit standardmodeller.....

Andra gånger blir jag rent förundrad:

Den ser obehaglift bekant ut.... och jag kom att tänka på en bild ur min senaste kvällslektyr:

Eller vad tycker ni?!
I nästa andetag kom jag att tänka på de där kuferna som jazzade runt inne i Stockholm med liknande byxor - de trodde tydligen att de skulle föda Jesus, så för att inte gossebarnet skulle dimpa med huvudet rakt ner i backen så samlade man sin designtalang och kom på byxor som var väääldigt lika dessa!
Det är nog lika bra att jag håller mig till fleecetröjor Jeans och gamla tights! I alla fall riskerar jag då inte att föda fram Jesus! Man vet ju aldrig - kanske byxorna framkallar själva risken??? Bäst att vara på den säkra sidan! Jag har redan tre hundar och sex katter, en nyfödd Jesus skulle tära svårt på min ekonomi. Vad jag vill minnas så uppmanade han oss att ge pengarna till den som var präglad på dem och jag tycker Kungen har tillräckligt med pluring redan!

Inga kommentarer: