söndag 30 november 2008

Efterdyningar

Så här efter sjuka hundar, fest på slottet och lussebullar finns en del att filosofera över....

Smulan är bättre! Tack och lov! ni anar inte vad det gör för humöret och allt annat runt ikring.

Festen var trevlig, men att drika alkoholfritt må vara ett måste när man skall styra bilen hem efteråt men gott är det då inte! Jo, jag tar tillbaka förresten. Välkomstbubblet var helt OK, men efter det gick det brant utför. Det vita till förrätten smakade nästan ingenting vilket är en bedrift i sig. Rödvinet till hvudrätten smakade som outspädd svartvinbärssaft och dessertvinet smakade som smält godispåse - en kväljande, flytande sockerröra! Maten var dock god, inte så där himmelsk som på exempelvis "Gondolen", men schysst krubb (och här går väl källarmästaren i spinn om han läser detta och man kan tillägga att alla andra var lyriska, så jag kanske bara är kräsen och gnällig).
Underhållningens första del var utsökt - Babben lyckas vara rolig utan att gå nedanför bältet. Något som få verkar kunna nuförtiden, hon hade dessutom läst på om oss så det blev ett "riktat" ståuppande och man visste att hon inte bara hade dammat av något gammalt krafs. Övriga talare fick en att dra på munnen men dansbandet Rezår var inte i undertecknads smak alls.
Kaffet inmundigades en trappa upp och där var det svalt och allt serverades av en bister och bastant dam som inte drog det minsta på munnen någon gång och lyckades förmedla känslan av ENORM uppoffring var gång hon hällde kaffe i en kopp. För att inte tala om oss olycksaliga få som begärde te - vi måste verkligen ha lagt en hel rullstensås på hennes tunga börda att döma av hennes ansiktsuttryck och kroppsspråk var gång det hände!
Men trumpna servitriser och usla dansband och saftviner till trots så hade jag kul! Det är ju lite ballt att dinera i samma sal som Drottning Kristina avsade sig Sveriges krona!

Hur gick det då med kläderna undrar ni kanske? Jodå! för fasiken - så här efteråt så fnissar jag glatt. Jag iskrudade mig den spetsförsedda BH:n med byglar och kände mig genast som en sköldmö iförd full rustning. Linnet under tunikan knöt jag upp axelbanden på så kände jag mig inte fullt så naken och med dubbla strumpbyxor och mormorskängor med klack så kände jag mig inte heller så naken på underdelen. Dessutom gillade jag när det glittrade om mina trinda små ben, och silverplupparna på tunikan kändes riktigt festliga!
Väl på slottet kom nästa tillfälle till storskratt - det var några andra som även de botaniserat på KappAhl för att hitta festkläder! Jag räknade till inte mindre än 3 till som sprang runt i likadana tunikor som jag! Vi borde ha plåtat oss i grupp! fnissa fnissa!
Så här efteråt kan jag konstatera att jag är glad att jag slapp lägga ner 2 skära på en klänning. 149 riksdaler som tunikan kostade med rabatt var helt OK! Den där BH:n var mer än dubbelt så dyr: 389:- för en underkläd! Jösses! Tja, men så kände man sig som en sköldmö också... Strumpbyxorna gick på 179 spänn.... Så jag antar att med lånad handväska så kom jag billigt undan. Hanväskor förresten - vilket irritationsmoment! Men vare sig Annette eller jag fick stoppa pengarna i BH:n för Helene och jag måste väl erkänna att det hade kännts knöligt att stuva ner mobiltelefon och nycklar där med. Så antagligen fyllde den lilla fjösiga väskan sin funktion. Men gud vad ivägen den är! Och så måste man hålla rätt på eländet och komma ihåg det! inte hänga den bakpå stolen, inte glömma den när den ligger vid fötterna och så hela tiden spänna axeln den hänger över för att den inte skall glida ner med ett ljudligt "klånk" i golvet. Tja, partyprinsessa blir jag nog aldrig. Och jag är LYCKLIG att jag inte föddes till någon som hela tiden måste springa på fest!

Annars har helgen mest varit ett elände för kosthållningen. Idag lyckades jag laga schysst mat men alla points åts upp av två lussebullar på kvällskvisten. Dessutom lyckades jag spendera en rejäl summa pengar på gardiner, lakan och överkast idag. Vi styrde kosan till Jysk för att kika om det fanns något att bona om mitt nymålade rum med - och det fanns det! Nu fattas där bara belysning och dynor till den låga "soffan/sängen".

Hundmässigt då? Tja, jag har lyckats uppdatera hemsidan! Inte illa! Vi har tagit det lugnt pga Smulans höfter. Jag ville inte lämna henne ensam i Lördags så Sabina och jag missade avslutningen på bevakningen..... det kändes trist, men jag kunde bara inte lämna Lillsmul hemma utan passning. I fredags var ju Janne hemma med henne. Han har ju lagt sig till med infekterad Bältros lätt ackompanjerad av feber och trötthet...
Annars lööööööööper Tingeling. Aldrig har väl andra vovvar varit så intressanta - varför fattar hon inte, men oj vad tjusig och trevlig Benji var när vi träffades! Hon går runt och ser olycklig ut och GNÄLLER yngkligt.
Annars mår lillstumpan bra! Det fick man erfara i arla morgonstund när hon yrkade på promenad vid halv fem! Tjohooo. Ytterliga en prommis krävdes vid sjurycket när Janne fick rycka ut. När hon och de andra två damerna kom in letade de sig med fart, kläm och eftertryck upp i min säng och placerade blöta tassar i både ansikte, mun och mage på mig! Åååå vad härligt det är med hund! Fast några sekunder senare låg alla och tryckte sig intill en (förutom Tinglan som placerade sig ovanpå mig!) och slickade en varsamt på armen och kinden och då kom man ihåg att blöta tassar till trots..... jag skulle inte vilja vara utan dameran för en sekund!

Inga kommentarer: