fredag 20 februari 2009

Strypt konversation

Jag sitter där i baksätet på bilen. Pappa kör, mamma sitter bredvid. Mamma säger att hon mååååste hinna hem och se Cesar! (= Cesar Milan, eller hur han nu stavar sitt namn). Pappa går igång: Lovord, på lovord, på lovord. Han berättar hur han bara MÅSTE köpa det där Cesar Milan-halsbandet för när han är ute med Ludde så lyssnar han sååååå fiiiiiint då.
Varför han säger det här? Jo - för att han vet att jag inte håller med. Jag har berättat hur det kan skada nerver, hur tryck på de nerver halsbandet klämmer åt används som tortyr, att halsbandet förbjudits osv osv osv... Han vill irritera. Jag vet inte varför men ibland får han för sig att han minsann skall ha sitt sagt och verkligen trycka ner i halsen på folk hur bra han tycker det är med vissa saker - sen skall ingen j-la besserwisser komma och säga annorlunda och snobba sig med saker han/hon inte vet något om.
I det här fallet är jag besserwissern och på två millisekunder skjuts jag tillbaka till min barndom och känner hur jag triggas igång. Sen lugnar jag mig. Jag är inte liten längre. Han vet vad jag tycker, jag behöver inte göra honom till viljes genom att säga emot. Vad jag än kommer med för argument så tänker han inte lyssna. Det spelar ingen roll om så jag hittar både Jesus, Buddha och Gud själv så skulle de minsann inte få komma där och besserwissra sig inte!
Det här var sättet han ville lära mig att argumentera på - det var sättet han lärde mig att hålla käften på. Det enda jag säger smått sarkastiskt att det är ju synnerligen märkligt att alla anatomiskt kunniga personer bestämt avråder från kopplet.
Svaret? tja, något i stil med att de inte har något att komma med för den där Cesar - han kan minsann sin sak han!
Det är liksom lönlöst att tala om att själva idén är att istället ha en hund som jobbar med föraren. En hund som tycker att husse och matte är så toppen så att man hellre lyssnar till dem om de säger något eftersom det lönar sig! Problemet är nämligen att då måste man hålla på med hunden. Man måste träna. Träna är jobbigt. En hund skall bara finnas där och vara söt. Hunden finns till för vår skull....
Det är liksom lönlöst att argumentera - och plötsligt förstår man varför det finns så många som håller fast vid de uråldriga dominansmetoderna....

2 kommentarer:

Anna sa...

jag lärde mig rätt tidigt att inte diskutera. Speciellt inte när man måste sitta bak i bilen för att man bara är barnet i familjen (även sedan man blivit vuxen). Mina föräldrar är/var bra på mycket men ibland... tror att alla har upplevt det du fick med dig idag.

Anonym sa...

Tänk då när man har 6 st sådana på kurs...